Inspiracja do nauki chorału gregoriańskiego

Jaki inspiracja do nauki Chorału Gregoriańskiego, poniższe przykłady od czego zacząć.

Neumy – czyli starodawne nuty

 

Brzmienie neum i wiązanych neum

Missa 11 – Kyrie eleison – prawidłowa emisja

https://www.youtube.com/watch?v=Ova2bwssXwc&list=PL0eu6_WptaE99jT1n1VnejcUOG_M9JZAz&index=7

Jak wykonywać Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei, Ite Missa est

https://www.youtube.com/watch?v=cM0Jtkbe37M&list=PL0eu6_WptaE99jT1n1VnejcUOG_M9JZAz&index=8

– alternatim – śpiew naprzemienny: ksiądz-schola(kantor)-wierni
1. Gloria in excelsis Deo – zaczyna ksiądz, następnie „et in terra” wykonuje schola(kantor) – i później naprzemiennie: wierni, schola.
2. Credo in unum Deum – zaczyna ksiądz, następnie schola(kantor) „Patrem Omnipotentem …” – dołączają wierni „et in unum Dominum”, potem naprzemiennie.
3. Sanctus – pierwsze „Sanctus” zaczyna schola(kantor), dołączają wierni i kontynuują do końca.
4. Agnus Dei – pierwsze „Agnus Dei” zawsze schola(kantor), następnie dołączają wierni.
5. Ite Missa est – intonuje ksiądz, wierni powtarzają „Deo gratias”.

Adoro Te devote (św. Tomasz z Akwinu) – wersja solesmes

Różnica między Solesmes a Semiology

– ta druga to tradycyjna metoda wykonywania chorału, a Solesmes to nowinkarstwo XIX-wiecznego mnicha (Mocquereau).

– solesmes: rytm to zawsze liczenie na 2 lub 3, melodia ma większe znaczenie niż tekst, jednoforemne długości nut, ustandaryzowane długości nut,
– semiology: rytm nie istnieje, ewentualnie na 1 miejscu rytm tekstu, wzorcem są manuskrypty z XII wieku – Graduale Triplex zawiera starodawne notacje – ta wersja wyraża głębszy szacunek do tekstu sakralnego.

Scroll to Top