’Brat’ Alberto Maggi, włoski teolog i biblista Neo-Kościoła (kończył Gregorianum), w swoich publikacjach i wystąpieniach medialnych jak to z 15.12.2024 , propaguje odmienną interpretację grzechu, opartą na przesłaniu Jana Chrzciciela i przypowieści o faryzeuszu i celniku. Jego teza, że grzech nie jest obrazą Boga, a jedynie bliźniego, zasługuje na głębszą analizę, uwzględniającą szerszy kontekst teologiczny i biblijny. Link do analizy pojęcia czym jest grzech wg św. Tomasza z Akwinu.
Grzech jako wyłącznie Zranienie Bliźniego
Nie ulega wątpliwości, że wymiar relacji międzyludzkich odgrywa kluczową rolę w chrześcijańskim rozumieniu grzechu. Pan nasz Jezus Chrystus w swoim nauczaniu wielokrotnie podkreślał wagę miłości bliźniego, miłosierdzia i przebaczenia. Przypowieść o faryzeuszu i celniku ukazuje, że Bóg ceni skruchę i pokorę bardziej niż zewnętrzne przejawy pobożności. Jednakże twierdzenie, że grzech nie obraża Boga, jest nadmiernym uproszczeniem.
Grzech w Kontekście Relacji Człowiek-Bóg
Tradycyjna teologia chrześcijańska definiuje grzech jako świadome i dobrowolne przekroczenie prawa Bożego. Ten akt buntu przeciwko Stwórcy narusza więź między człowiekiem a Bogiem, wprowadza nieporządek w stworzeniu i niesie za sobą konsekwencje duchowe.
●
nawet posoborowy Katechizm Kościoła Katolickiego Karola Wojtyły (KKK 1850) naucza, że grzech jest „obrazą Boga” i „występkiem przeciw Jego wiecznej miłości”.
●
Św. Paweł w Liście do Rzymian pisze: „Zapłatą za grzech jest śmierć” (Rz 6,23).
Ograniczanie grzechu jedynie do wymiaru relacji międzyludzkich pomija istotny aspekt teologiczny – relację człowieka z Bogiem.
Jan Chrzciciel: Wezwanie do Nawrócenia w Obliczu Sądu Bożego
Interpretacja przesłania Jana Chrzciciela przez 'brata’ Maggi również wymaga krytycznej oceny. Chrzciciel wzywał do nawrócenia, zapowiadając bliski sąd Boży. Jego słowa „już siekiera jest przyłożona do korzenia drzew” wskazują na powagę grzechu i nieuchronność kary dla tych, którzy nie odwrócą się od zła.
Nakłanianie do dzielenia się z potrzebującymi stanowiło jedynie element szerszego procesu nawrócenia, obejmującego również wymiar duchowy – uznanie własnej grzeszności i zwrócenie się ku Bogu.
Miłosierdzie Boga a Odpowiedzialność Człowieka
Teza 'brata’ Maggi o Bożym miłosierdziu, które nie zwraca uwagi na ludzkie winy, może prowadzić do błędnego wniosku o braku odpowiedzialności za popełnione grzechy. Owszem, Bóg jest miłosierny i pragnie zbawienia każdego człowieka. Jednakże Jego miłosierdzie nie oznacza automatycznego przebaczenia.
Nawrócenie, żal za grzechy i pragnienie poprawy stanowią niezbędne warunki do uzyskania Bożego przebaczenia.
Podsumowanie: Zbyt Uproszczony Obraz Grzechu
W swoich rozważaniach 'brat’ Alberto Maggi słusznie podkreśla wagę miłości bliźniego i miłosierdzia w życiu chrześcijanina. Jednakże jego teza o grzechu jako obrazie jedynie bliźniego, a nie Boga, wydaje się zbyt uproszczona i nie uwzględnia pełnej głębi teologicznej tego zagadnienia.
Grzech, rozumiany jako świadome i dobrowolne przekroczenie prawa Bożego, narusza zarówno relację człowieka z Bogiem, jak i relacje międzyludzkie. Boże miłosierdzie jest wielkie, ale nie zwalnia człowieka z odpowiedzialności za popełnione winy. Nawrócenie, żal za grzechy i pragnienie poprawy stanowią drogę do pojednania z Bogiem i bliźnimi.