Zasady modernistów
– to zbiór herezji, które zakładają, że prawda religijna jest zmienna i zależy od czasu i miejsca. Według modernistów, Kościół powinien dostosowywać swoją naukę i praktyki do zmieniających się warunków społecznych i kulturowych. Konsekwencje dla Kościoła są poważne, ponieważ modernizm prowadzi do zaniku wiary i moralności, a także do rozłamu w Kościele. Moderniści starają się wprowadzić swoje błędne nauki do seminariów, uniwersytetów, a nawet do świątyń, co prowadzi do dezorientacji wiernych i osłabienia autorytetu Kościoła.
Cechy modernizmu
W encyklice „Pascendi dominici gregis” św. Piusa X wymienione zostały następujące cechy modernizmu:
- Relatywizm i subiektywizm w poznaniu prawdy religijnej.
- Agnostycyzm, czyli przekonanie, że nie można poznać Boga ani jego objawienia.
- Immanentyzm, czyli przekonanie, że Bóg jest jedynie wewnętrzną siłą w człowieku i w przyrodzie.
- Ewolucjonizm, czyli przekonanie, że prawda religijna zmienia się wraz z postępem nauki i kultury.
- Krytycyzm, czyli przekonanie, że Kościół i jego nauczanie są poddane ciągłej krytyce i rewizji.
- Subiektywizm w moralności, czyli przekonanie, że moralność zależy od indywidualnych przekonań i sytuacji.
- Pragmatyzm, czyli przekonanie, że wartość nauki i praktyk religijnych zależy od ich skuteczności w osiąganiu celów.
- Sympatia dla nowoczesnych ideologii, takich jak liberalizm, socjalizm czy demokracja.
Wszystkie te cechy prowadzą do relatywizacji i osłabienia autorytetu Kościoła, a także do zaniku wiary i moralności wśród wiernych.
Konsekwencje
Oto konsekwencje poszczególnych cech modernizmu:
- Relatywizm i subiektywizm w poznaniu prawdy religijnej prowadzą do utraty pewności co do prawdy objawionej i do uznania, że każdy może mieć swoją własną wersję prawdy.
- Agnostycyzm prowadzi do utraty wiary w Boga i do uznania, że nie ma sensu szukać prawdy religijnej.
- Immanentyzm prowadzi do utraty wiary w Boga jako Osobę, a także do uznania, że Bóg jest jedynie wewnętrzną siłą w człowieku i w przyrodzie.
- Ewolucjonizm prowadzi do utraty wiary w niezmienność prawdy objawionej i do uznania, że prawda religijna zmienia się wraz z postępem nauki i kultury.
- Krytycyzm prowadzi do utraty autorytetu Kościoła i do uznania, że jego nauczanie jest poddane ciągłej krytyce i rewizji.
- Subiektywizm w moralności prowadzi do utraty pewności co do norm moralnych i do uznania, że moralność zależy od indywidualnych przekonań i sytuacji.
- Pragmatyzm prowadzi do uznania, że wartość nauki i praktyk religijnych zależy od ich skuteczności w osiąganiu celów, a nie od ich zgodności z prawdą objawioną.
- Sympatia dla nowoczesnych ideologii prowadzi do uznania, że Kościół powinien dostosowywać swoje nauczanie i praktyki do zmieniających się warunków społecznych i kulturowych, a nie do prawdy objawionej.
Niezgodność z doktryną katolicką
Relatywizm i subiektywizm w poznaniu prawdy religijnej stoi w sprzeczności z nauczaniem Jezusa Chrystusa, który mówił o sobie jako o „drodze, prawdzie i życiu” (J 14,6) oraz o konieczności poznania prawdy, która nas wyzwala (J 8,32).
Agnostycyzm, czyli przekonanie, że nie można poznać Boga ani jego objawienia, stoi w sprzeczności z nauczaniem Biblii, która mówi o Bogu jako o Osobie, która objawia się ludziom przez swoje dzieła i słowo (Rz 1,19-20; Hbr 1,1-2).
Ewolucjonizm, czyli przekonanie, że prawda religijna zmienia się wraz z postępem nauki i kultury, stoi w sprzeczności z nauczaniem Biblii, która mówi o niezmienności Boga i jego prawd (Hbr 13,8; Jk 1,17).
Subiektywizm w moralności, czyli przekonanie, że moralność zależy od indywidualnych przekonań i sytuacji, stoi w sprzeczności z nauczaniem Biblii, która mówi o obiektywnych normach moralnych, które są wyznaczone przez Boga (Rz 2,14-15; 1 Kor 6,9-11).
W ten sposób, wiele zasad modernizmu jest sprzecznych z nauczaniem Biblii i tradycją Kościoła, co czyni je herezją.
W encyklice „Pascendi dominici gregis” św. Piusa X wymienione zostały dwa typowe prądy filozoficzne, w których obecny jest modernizm w Kościele:
- Immanentny idealizm, który zakłada, że Bóg jest jedynie wewnętrzną siłą w człowieku i w przyrodzie, a nie Osobą, która istnieje poza światem. Ten prąd filozoficzny jest związany z filozofią niemiecką, zwłaszcza z myślą Hegla i Schellinga.
- Krytycyzm, który zakłada, że nie można poznać prawdy obiektywnej, a jedynie subiektywne interpretacje rzeczywistości. Ten prąd filozoficzny jest związany z myślą francuską, zwłaszcza z myślą René Descartesa i Immanuela Kanta.
Oba te prądy filozoficzne prowadzą do relatywizacji i osłabienia autorytetu Kościoła, a także do zaniku wiary i moralności wśród wiernych.
Przyczyny modernizmu w Kościele katolickim